Ouders, onderwijspersoneel en leerlingen vanaf 12 jaar hebben het recht om klachten in te dienen tegen scholen of hun personeel over maatregelen, nalatigheid en gedrag van school. Dit grijpt diep in bij de betrokkenen. Wij helpen u de klachten op te lossen en leveren rechtsbijstand wanneer er klachten zijn ingediend.
In de praktijk zien we, dat wanneer er officiële klachten worden ingediend bij een Landelijke Klachtencommissie tegen een medewerker, een directeur of tegen een bestuurder, dat hen dit emotioneel enorm raakt. Het is dan erg belangrijk, dat school of bevoegd gezag zich gesteund wordt door deskundige rechtsbijstand, die ook begrijpt wat de emotionele impact hiervan is. U moet zich gesteund weten en voelen. Overigens kunnen klachten ook leiden tot verbeteringen in de schoolorganisatie of de wijze, waarop met ouders of leerlingen wordt gecommuniceerd. Zo zijn klachten niet alleen maar negatief, maar kan er ook van geleerd worden. Dat is ook het doel van het klachtrecht.
Het klachtrecht in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs is sinds 1998 vastgelegd in twee verschillende wetten, maar de inhoud van het klachtrecht is vrijwel identiek. Voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs staat het volgende over het klachtrecht in de wetgeving:
“Een klacht indienen over gedragingen en beslissingen van het bevoegd gezag of het personeel, waaronder discriminatie, dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen door het bevoegd gezag of het personeel” (art. 14 lid 1WPO en art. 24b lid 1WVO)
Dit is sinds 1998 geregeld in de Wet op het primair onderwijs en op het voortgezet onderwijs. Het doel van het klachtrecht is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Scholen hebben met de verplichting om:
- een klachtenregeling te hebben;
- te beschikken over een klachtencommissie waar leerlingen, ouders en schoolmedewerkers met hun klachten terecht kunnen;
- in de schoolgids te melden waar leerlingen, ouders en schoolmedewerkers terecht kunnen met hun klacht.
- een contactpersoon voor elke school, die leerlingen, ouders en schoolmedewerkers kan doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de onderwijsorganisatie;
- een externe vertrouwenspersoon, die leerlingen, ouders en schoolmedewerkers kan helpen als zij klachten hebben.
Wij kunnen ook diensten van een externe vertrouwenspersoon leveren.
Als u uw klachtenregeling wilt updaten of verbeteren, kunnen wij u hierin ook van dienst zijn. In dit verband is het ook van belang, dat er voor medewerkers een gedragscode is opgesteld, zodat zij een handvat hebben om te weten wanneer hun gedrag grensoverschrijdend kan zijn. Wij kunnen u helpen zo’n gedragscode toegesneden op uw school op te stellen.