Wat is effectief antipest-beleid en hoe kunnen klachten worden voorkomen?
Een basisschool is wettelijk verplicht om pesten tegen te gaan. De school moet een anti-pestbeleid opstellen en uitvoeren en een pestcoördinator aanstellen. De Inspectie van het Onderwijs houdt hierop toezicht. Leerkrachten hebben een belangrijke taak in het voorkomen, signaleren en aanpakken van pesten. Drie effectieve anti-pestprogramma’s zijn: KiVa, PRIMA en Taakspel. Ouders hebben invloed op het pestbeleid van school via de MR en in contact met de pestcoördinator. Het is goed om regelmatig met de MR het pestbeleid te evalueren en ook is het verstandig als de MR de ouderachterban hierop regelmatig raadpleegt, zodat het pestbeleid kan worden geactualiseerd op basis van de effectiviteit ervan.
Wat doet de basisschool tegen pesten?
Een basisschool is wettelijk verplicht om pesten tegen te gaan. Want sinds 1 augustus 2015 geldt de Zorgplicht veiligheid op school . Deze zorgplicht staat in in de Wet op Primair Onderwijs en verplicht basisscholen om:
- Een anti-pestbeleid op te stellen en uit te voeren. Veel scholen hebben daarvoor een anti-pestprotocol (Art. 4c lid 1c WPO);
- Een pestcoördinator aan te stellen, die de uitvoering van het beleid coördineert (Art. 4c lid 1c WPO);
- Pesten te monitoren;
- Een laagdrempelig aanspreekpunt voor ouders en leerlingen aan te stellen, zoals de vertrouwenspersoon.
Daarnaast kan een school extra maatregelen treffen om pesten tegen te gaan, zoals:
- Het organiseren van ouderavonden over de aanpak van pesten op school;
- Het verbeteren van toezicht tijdens pauzes en op het schoolplein;
- Structureel werken aan een positief klimaat op school.
Op de website van het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) lees je wat een school nog meer kan doen tegen pesten.
Wat doet de leerkracht tegen pesten op de basisschool?
Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten een sleutelrol hebben in de aanpak van pesten op school. Daarvoor moeten leerkrachten:
- Een preventieve aanpak van pesten hanteren;
- Pestgedrag vroegtijdig signaleren;
- De oorzaak van het pesten kennen;
- Effectief optreden tegen pesten.
Preventieve aanpak
Omdat pesten veel schade veroorzaakt bij gepeste leerlingen, maar ook bij de leerlingen die pesten en omstanders, krijgt preventie steeds meer aandacht. De meest effectieve aanpak om pesten te voorkomen is schoolbreed en is gericht op:
- Een goed schoolklimaat (door blijvende aandacht voor positieve groepsvorming en sociaal-emotionele vaardigheden);
- Toezicht op het schoolplein;
- Disciplinerende methoden in de klas en op school;
- Een training voor leerkrachten over pesten;
- De vorming van teams van leerkrachten, leerlingen en eventueel schoolmaatschappelijk werkers. Samen begeleiden zij kinderen die gepest worden en pesten.
Meer informatie hierover staat in het artikel ‘Wat is een effectieve methode om pesten tegen te gaan?’ van de Kennisrotonde van NRO (2018).
Pestgedrag signaleren
Pesten is een vorm van agressie waarbij één of meerdere kinderen een ander kind opzettelijk pijn doen. Er zijn twee vormen van pesten:
- Direct pesten, zoals slaan, schoppen of uitschelden;
- Indirect pesten, zoals buitensluiten of roddelen.
Pesten gebeurt vaak stiekem, op plekken waar de leerkracht het niet ziet. Bijvoorbeeld op het schoolplein of in de gang. Maar pesten gebeurt ook online. Dat maakt het voor een leerkracht soms lastig om pestgedrag (tijdig) te signaleren. Daarom moeten leerkrachten extra alert zijn op signalen die kunnen wijzen op pestgedrag. Signalen die erop kunnen wijzen dat een kind gepest wordt zijn bijvoorbeeld:
- Signalen van laag welbevinden in het algemeen;
- ‘Kleefgedrag’: steeds dicht bij de leerkracht willen zijn;
- Herhaaldelijke betrokkenheid bij ruzies.
Het Nederlands Jeugdinstituut heeft speciaal voor leerkrachten in het basisonderwijs een signaalkaart gemaakt. Deze kaart helpt leerkrachten om signalen van pesten te herkennen.
Wil u meer informatie over online pesten? Lees dan het artikel ‘Cyberpesten’ van Virtual Private Networks (VPN).
Oorzaak pesten
Pesten kan meerdere oorzaken hebben. Maar leerlingen die introvert of angstig zijn lopen een groter risico om gepest te worden. Net als leerlingen die stotteren of overgewicht hebben. Of leerlingen met ADHD of autisme. Als het kind op deze of andere manieren afwijkt van het gemiddelde, bespreek dit dan met de ouders en wees extra alert op pestgedrag. Neem signalen van kinderen en ouders, dat er sprake kan zijn van pesten serieus. Kijk ervoor uit, dat het kind zelf niet als oorzaak van het gepest worden wordt gezien. Kanjertrainingen etc die zich alleen richten op het gepeste kind kunnen averechts werken en het zelfbeeld van het kind verder aantasten als het pesten ook na zo’n training niet stopt. Pesters moeten niet de boodschap krijgen, dat het slachtoffer erom vraagt om gepest te worden. Ze moeten worden aangepakt op hun onacceptabele gedrag en ook ervan doordrongen worden wat zij met hun gedrag aanrichten.
Redenen waarom kinderen pesten zijn onder andere:
- Het verbeteren van de sociale positie. Kinderen die pesten voelen zich sterker als zij een ander kleiner maken en zo kan hun status binnen de groep hoger worden;
- Sommige kinderen vinden het leuk of spannend om te pesten omdat ze zo een reactie uitlokken bij de ander;
- Sommige kinderen gaan pesten omdat zij zelf ook gepest worden.
Effectief optreden: anti-pestbeleid
Als één of meerdere leerlingen in een klas worden gepest, moet de leerkracht ingrijpen. Hierbij voert de leerkracht het anti-pestbeleid van de school uit. Het anti-pestbeleid verschilt per school. Sommige scholen hebben een zogeheten anti-pestprotocol. Hierin staat stapsgewijs wat een leerkracht moet doen als er sprake is van pesten.
Publiceer helder en duidelijk op de website van de school wat het anti-pestbeleid is op de school en voer het ook echt uit. Hieronder staan twee voorbeelden van anti-pestbeleid op Amsterdamse basisscholen:
- 10e montessorischool De Meidoorn: anti-pestprotocol
- Huizingaschool: anti-pestprotocol
Voor meer informatie over de rol van de leerkracht bij pesten bezoekt u de volgende websites:
- ‘De rol van de leerkracht’ (Nederlands Jeugdinstituut);
- ‘Pesten, wat kun je doen in de klas?’ (Wij-leren.nl);
- ‘Pesten in de klas, aanpakken en voorkomen’ (Stop pesten nu!);
- ‘In de klas’ (School en veiligheid).
Ook de leerplichtambtenaar kan om advies gevraagd worden als afwezigheid van het kind op school kan worden verklaard uit gepest worden.
Advies en bijstand in klachtenprocedures wanneer ouders klachten indienen tegen de school.
Als een kind gepest wordt en de school doet daar naar het oordeel van de ouders niet genoeg aan, dan komt het regelmatig voor, dat ouders klachten indienen tegen de school. Wij ondersteunen schoolbesturen en onderwijspersoneel bij de behandeling van ingediende klachten door ouders. Primair zijn wij er met onze advisering en ondersteuning op gericht om een minnelijke oplossing tussen school en de ouders te bereiken. Als dat niet mogelijk is, zullen we de positie van de school/schoolbestuur zo goed mogelijk verdedigen in de klachtenprocedure voor de Landelijke Klachtencommissie.