Een investering in de ontwikkeling van je kind of een stempel waar het nooit meer vanaf komt?
Als ouders geen problemen hebben met het feit, dat de basisschool een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft aangevraagd bij het SWV Passend Onderwijs voor hun kind, omdat de school handelingsverlegen is, hoor ik daar natuurlijk niets van. Ik word alleen betrokken bij situaties, waarbij de ouders/ouder tegen de TLV-aanvraag zijn/is. Ook wordt mijn advies en ondersteuning gevraagd als de TLV na een zorgvuldige procedure, waarin ook de ouders worden betrokken, wordt toegekend en de ouder(s) dan bezwaar aantekenen tegen de TLV. Het SWV moet dan dit bezwaar met verweer en onderbouwing voorleggen aan de Landelijke Bezwaaradviescommissie TLV. Ik zorg dan voor een correcte verwerking van het ingediende bezwaar en zorg voor een deugdelijk verweerschrift met onderbouwing. Ook ondersteun ik bij de mondelinge behandeling en adviseer ik bij de uitvoering van de adviezen van de commissie in de heroverweging van het TLV-besluit.
Is een TLV een nederlaag voor ouders en kind of juist een geweldige kans?
Het valt mij op, dat veel ouders, die in bezwaar gaan, een TLV zien als schadelijk voor hun kind en ook als een aantasting van hun eigen imago als ouders. Alsof het onderkennen dat je kind extra ondersteuning nodig heeft, dat de reguliere basisschool niet kan bieden, een nederlaag is voor de ouder of het kind. Het zou primair moeten gaan om de belangen van het kind. Hoe kan het kind tot de ontwikkeling komen, die past bij zijn of haar talenten? Een reguliere basisschool met grote groepen is niet altijd in staat om een kind dat behoefte heeft aan individuele aandacht en begeleiding, die noodzakelijke aandacht en begeleiding te leveren. Anders dan het SBO en SO beschikken reguliere basisscholen ook niet over speciale expertise op gedragsproblemen, sociaal emotionele problemen en leerproblemen. Het reguliere basisonderwijs mist daarvoor de financiële mogelijkheden. Kinderen met gedragsproblemen en/of leerproblemen kunnen vastlopen in het regulier basisonderwijs, hoe school en ouders hun best ook doen. Het SBO en SO kunnen de hulp, aandacht en de expertise leveren aan leerlingen in kleine groepjes, zodat ze uiteindelijk wel in staat blijken om zonder problemen terug te stromen in het regulier basisonderwijs of door te stromen in het reguliere voortgezet onderwijs. Ook hoogbegaafden kunnen een zo gecompliceerde problematiek hebben, dat zij beter op hun plek zijn in het SBO of SO. Als je kind dan later in staat blijkt om zijn universitaire master te behalen met vlag en wimpel, wie vraagt er dan nog naar op welk type basisschool je kind heeft gezeten?
Elk kind heeft recht op passend onderwijs, ook als hun ouders daar niet aan meewerken.
Vandaag las ik een artikel in de krant over een man, die een documentaire had gemaakt over zijn leven met een moeder, die aan een borderline persoonlijkheidsstoornis leed. Zijn vader was buiten beeld en hij moest als kind dealen met de onvoorspelbare buien van zijn moeder. Zij zag hem als zijn eigendom en zij vond onderwijs maar bijzaak. Als een school vragen stelde over de frequente afwezigheid van de jongen, ging zijn moeder direct op zoek naar een andere basisschool. Zo had hij 6 verschillende basisscholen moeten doorlopen. Hij gaf aan, dat hij vond, dat hij toen veel meer hulp had moeten krijgen. Iedereen keek de andere kant op en zijn moeder kon haar gang gaan ten koste van hem.
Helaas is het niet zo, dat ouders altijd het beste met hun kind voor hebben. Soms is dat bewust en vaak ook onbewust. Dan is het goed om te zien dat scholen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als ze zelf niet in staat blijken om het kind goed te helpen in zijn/haar ontwikkeling. Zij vragen dan ondanks tegenstand van de ouders een TLV aan bij het SWV PO. Verder is het fijn, dat de samenwerkingsverbanden ook als ouders tegen een TLV zijn, die TLV wel toekennen wanneer het belang van het kind dat vraagt. De Landelijke Bezwaaradviescommissie TLV laat ook in haar behandeling en beoordeling van de ingediende bezwaren zien, dat het belang van het kind voor alles gaat. Het kind immers heeft recht op passend onderwijs. Ik ben blij hier vanuit mijn functie positief aan bij te dragen.